Liferanger Series #1 and #2

Liferanger Series, Map #2. 16 monotypes 17cm x 25cm printed on Fabriano Disegno 4 220gsm, hinged to create a single sheet. Packaged in archival binder.

Making drawings has been at the core of what I do for decades. Hidden away in various cupboards are sketchbooks dating back to the start of the 1980’s. When I thumb through them I’m struck by how they rekindle memories of a place and time. Invariably the subject matter is banal but that doesn’t stop the drawings from being highly evocative. Is the appeal universal? Maybe to some extent it is. They are always going to resonate more with me but I think the subject matter is general enough to allow a wider transmission.

My drawing practice is a kind of cartography. I’ve always been interested in the idea of psychogeography, particularly as explored by Iain Sinclair, that layering of place, time and identity. I like the deliberate confusion of measure where time and distance can be interchangeable. I guess I’m thinking of Henry Reed’s “Judging Distances” from Lessons of War where he identifies the distance between himself and a space in the distance in years. The sketchbooks are a bit like that.

I wanted to find a way in which I could present the drawings. I wanted to focus on the archival quality – curating the documentation brings an external, less personal point of view. It’s the same motivation as in the sketch books, though I’ve chosen to make monotypes. Assembling the monotypes on a single sheet means you read them differently. They can be both sequential and simultaneous. With any block of images you tend to ‘join the dots’. I like that aspect and its something that is harder to do in book form.
Of course, my drawing is on the back but something happens in the transfer – the mark is altered. In a way it’s no longer my own. It all changes. Sometimes when drawing I look to stay completely focused – just to draw what is infront of me, avoid any interpretation . I used to silently repeat over and over “Draw like a effing machine! No bollocks!” The monotype seems to help that happen. The speed and attack of the mark is different, there is inevitable ‘foul biting’ yet the drawing seems to be ‘in’ the paper, much like with an engraving. Finally the image is reversed. The mirror image looks odd – the familiar, freshly seen, is unsettling. Simple errors of accuracy are immediately recognisable.

Ordinance Survey created a map series called Landranger with a logo of a rambler. I thought it would work to reimagine it as ‘Liferanger’ – the rambler is on a journey, cross country but also, as it says on my version, from here to eternity.

Français.

Dessiner est au cœur de ce que je fais depuis des décennies. Cachés dans mes placards, je retrouve des carnets de dessins qui remontent aux années 1980. En les parcourant, je me rends compte qu’ils parviennent à suggérer un lieu et un moment précis. Souvent le sujet est plutôt banal mais cela n’empêche pas la suggestion . Cette communication est évidement plus efficace pour moi, mais le sujet est assez général pour toucher un plus grand public.
Je vois ma pratique du dessin un peu comme une cartographie. Je suis attiré par l’idée de la psycho-géographie, comme par exemple chez l’écrivain Iain Sinclair ; il trouve qu’un lieu , qu’un moment précis, peut définir une identité. J’aime confondre les mesures de distance et de temps. Je pense au poème de Henry Reed “Judging Distances” (français ici)où il compte en mois la distance qui le sépare d’un point à l’horizon . Mes carnets de dessins sont un peu à l’image de ça .
Je cherchais comment présenter ces dessins. J’étais attiré par le coté archives. Retrouver le côté conservateur de la collection pour apporter un point de vue plus détaché et moins confidentiel… C’est aussi pour cela que j’ai choisi de créer des monotypes. Ces dessins gardent la même motivation que lorsque je dessine dans les carnets, mais l’assemblage des feuilles permet une autre lecture ; une lecture qui peut être à la fois simultanée et séquentielle. Dès que nous voyons une grille d’images on  imagine des liens, on crée des rapports . Cela me plaît ; c’est plus difficile de produire cette dimension contemplative dans un simple carnet.
Bien sûr on peut voir mon dessin au dos du monotype, mais il se passe quelque chose dans le transfert. Le trait n’est plus le même. Il ne m’appartient plus ; il a changé. Quand je dessine j’essaie de rester très concentré – de dessiner ce qu’il y a devant moi sans embellir ni broder. Avant (ça m’arrive encore) je répétai à bas voix “”Draw like an effing machine! No bollocks!” Le monotype semble m’aider ! Il y a une différence dans l’énergie du trait, il est sensible, mais légèrement dépersonnalisé. Le dessin semble être ‘dans’ le papier, comme pour les eaux fortes. Finalement l’image est inversée ce qui la rends étrange, décalée, déstabilisante. Et paradoxalement révèle les éventuelles erreurs du dessin original.
Ordinance Survey (cartes IGN anglaises) éditait une série Landranger. ‘To range’ signifie : se déplacer/vadrouiller. Ça me plaît de reprendre ce titre et de le détourner : Liferanger… Le randonneur est en voyage, il traverse un pays, mais aussi, dans ma version, va d’ici vers l’éternité.